Hvad er forskellen på bekymring og angst? Det kan være svært at se forskel, men man kan give følgende stikord, der beskriver det, der ‘kun’ er bekymringer, og så det, der er angst1)Leth & Esbjørg Angst hos børn, kognitiv terapi i teori og praksis s. 222-223.

Forstyrrer de dagligdagen?

Det er normalt at bekymre sig engang imellem. Normalt er vi også i stand til at “lægge bekymringerne til side” og være optaget af noget andet. Når det drejer sig om angst, er det anderledes. Her bliver det svært at slippe bekymringerne. De kan være lidt som “fluepapir”, der indfanger tankerne, så man ikke kan komme bort fra dem igen.

Kan du stoppe dem?

Kan du sige, at nu skal dette ikke være i tankefokus mere? Kan du fx sige: “Dette vil jeg først bruge energi på at tænke over i overmorgen?”
Sammen med det første spørgsmål, handler dette spørgsmål om, “hvem der styrer hvem”. Er det tankerne, der styrer dig, eller er det dig, der styrer tankerne? I det første tilfælde er det bekymringer, i det andet bevæger det sig over mod angst

Angsttegn?

Bekymringer medfører ikke angsttegn som hurtig vejrtrækning, forhøjet puls eller svedeture. Det gør angsten derimod.

Varighed

Bekymringer går som regel over igen, hvorimod angsten er der nærmest konstant.

Se mere

Lise Kryger har flere overvejelser om angst og bekymring på slipangsten.dk

Psykiatrifonden arbejder med det, de kalder for bekymringstimen. Her er formålet at få dæmmet op for bekymringerne, så de ikke kommer til at fylde det hele. Du kan læse mere om dem hér.

 

 

Noter   [ + ]