Flere steder i informationer om angst støder man på det, der er blevet kaldt for “Angst-formlen”. Det er en måde at anskueliggøre noget af den dynamik, der ligger i angst. Den er udformet som en matematisk brøk, der ser sådan ud1)1. Oestrich Slip angsten, s.8:

Følelse af angst= (Sandsynlighed * Forfærdelighed)

(Coping + Hjælp)

Forklaringen er følgende:

 

Følelsen af angst handler grundlæggende om, hvordan du forstår det, du oplever/frygter (Det, der er øverst på brøken) holdt op imod de ressourcer, du mener, du har (Det, der er nederst i brøken).

 

Lad os tage et konkret eksempel: Du skal til eksamen – og du er bange for, at det skal gå rigtig dårligt, og du får angstsymptomer alene ved tanken.

Sandsynlighed

Det første spørgsmål, det rejser, er: Hvor sandsynligt er det, at det går dårligt? Vurderingen af det afhænger naturligvis af andre ting: Hvordan er dine erfaringer med eksamen? Hvor godt er du forberedt? Hvordan passer dine evner og stoffet sammen?  Alt dette er med til at give et svar på spørgsmålet: Hvor sandsynligt er det, at det går galt? Det er den første faktor for, hvor voldsom oplevelsen af angst bliver.

 

Forfærdelighed

Hvor forfærdeligt er det, hvis du får en dårlig karakter? Det afhænger af flere ting: Er det en vigtig eksamen? Hvis det er en prøveeksamen, er den som sådan ikke vigtig. Omvendt, hvis det er den eksamen der afgør, om du består dit studium, er den meget vigtig. Er det en eksamen, der nok påvirker dit eksamensbevis, men ikke får den store betydning for dit videre forløb? Disse spørgsmål (og flere man kunne stille) er med til at styre din opfattelse af, hvor forfærdeligt det vil være, hvis det ikke går godt til eksamen.

 

Coping

Med coping tænkes der på evnen til at klare situationen. Kan du tale for dig til eksamen? Vil din følelse af angst få dig til at gå i baglås eller få dig til at tænke “Nu skal jeg nok vise, at jeg kan …”?  Hvad gør du, hvis du bliver stillet et spørgsmål, du ikke aner svaret på? Har du is nok i maven til at sige “Det vender jeg tilbage til senere” – og så selv fylde tiden ud, så I aldrig vender tilbage til det?

 

Hjælp

Når du er til eksamen, er det svært at hente hjælp. Hvis det er en eksamen over flere dage, er det måske muligt at få hjælp fra andre. Hvis det er en mundtlig eksamen, er det lidt mere vanskeligt. En anden form for hjælp er at få medicinsk styr på angsten. Det gør ikke, at du forstår dit stof bedre, men det giver en mulighed for at føle mindre angst i situationen.

 

Forholdet mellem disse faktorer vil være med til at bestemme, hvor voldsom ens angstoplevelse bliver. Formlen er ikke “videnskabelig”, men tænkt som et værktøj til at få øje på noget af den dynamik, der ligger i angsten.

 

Hvis du vil vide mere om angst, kan du læsere videre her på sitet eller for eksempel hos molis.dk

Noter   [ + ]