Et centralt element i den kognitive forståelse af angst er de “automatiske tanker”. Nogle gange forkortes de AT for automatiske tanker, eller NAT for Negative Automatiske Tanker. Indholdet af disse hænger sammen med følelsen af angst. Hvis de på den ene eller anden måde har “fare” som tema, kan de generere følelsen af angst hos os.

På engelsk forkortes det ANT. Det er også de engelske ord for myre – og det illustrerer meget godt, hvad de er: tanker, der “kryber” rundt i hjernen og skaber ravage. 1) < https://www.b.dk/sundhed/chris-macdonald-har-du-myrer-i-hjernen)). [note] Jeg har skrevet lidt mere om dem på siden om automatiske tanker. Det ser også ud til, at forskellige angstlidelser genererer forskellige typer af automatiske tanker.

 

Automatiske tanker kan udfordres

De automatiske tanker er ikke nødvendigvis sande, og kan udfordres. Til det formål har den kognitive tradition udviklet forskellige skemaer, man kan gå frem efter, og her skal vi se på nogle af de spørgsmål, man kan stille til de automatiske tanker.

 Er tankerne sandsynlige?

Selvfølgelig er der en risiko for, at jeg bliver kørt ned, hvis jeg går ud i trafikken. Risikoen for at styrte ned med et fly er også til stede. Sandsynligheden er dog ikke særlig stor. Den er cirka ligeså stor som at vinde i lotto 2) http://www.bt.dk/danmark/fly-ekspert-risiko-for-styrt-er-som-chancen-for-at-vinde-i-lotto. Det kan ske, men vil sandsynligvis ikke ske. Skal du f.eks. flyve med en Airbus 330 fra San Francisco International lufthavn til Heathrow, er sandsynligheden for, at flyet styrter ned 1 til 2.783.874 .

Kan jeg distancere mig fra de automatiske tanker?

En ting, der kan hjælpe, er at få de automatiske tanker lidt på afstand. To af de spørgsmål, man kan udfordre sig selv med, er:

  • Hvordan vil jeg se på denne situation om et år?
  • Hvad ville jeg sige til en ven, der havde denne tanke?

Det kan også være, at jeg tænker, at om et år vil dette slet ikke være et problem. I mange tilfælde vil vi opdage, at om et år vil vi slet ikke gå og tænke på det problem, der optager os lige nu; Der er endda en vis sandsynlighed for, at vi har glemt, vi havde problemet.

Hvis vi stiller os selv det sidste spørgsmål, kan det være, vi opdager, at vi ville råde vennen anderledes, end vi råder os selv. Typisk er vi mindre flinke over for os selv, end vi er over for vores venner.

Hvor alvorligt er det?

Når vi får angst, mindskes vores evne til at tænke klart. Det påvirker vores evne til at “realitetsteste” vores tanker. Hvor alvorlige er de? Hvor alvorligt er det, hvis der er en, der kommer til at grine af mig? Hvor alvorligt er det, at jeg får urin på fingrene? Er det så alvorligt, at jeg skal vaske fingre i flere timer? Vores evne til at vurdere, hvor farlig en situation er, skal bringes i overensstemmelse med virkeligheden, og det kan spørgsmålene her hjælpe til.

Skemaer til at stille spørgsmål

På Forlaget Hans Reizels webside kan man finde de forskellige skemaer til at udfordre tankerne med. Specielt skema 22,23 og 29 er gode til at udfordre de automatiske tanker.

Noter   [ + ]